Rikligt intag av protein som vegan

Ett vegan Protein

Vi hör ofta att proteinprodukter är nyttig källa för att hjälpa kroppen bygga muskler när vi tränar. Proteinprodukter hittar vi i mat som kyckling, fisk, rostbiff och ägg. Det stämmer. Men hur gör man då om man inte äter animaliska produkter? Blir det omöjligt att bygga muskler och få i sig rätt träningskomplement, i det här fallet protein, som vegan? Nej, det stämmer inte. Det finns många källor med protein även för dig som är vegan. 

Man behöver alltså inte underkasta sig slaktindustrin eller animaliska produkter för att kunna maximera sin träning. Är du vegan finns det mängder med alternativ med rikliga mängder protein. De mest rikliga exemplen är sojabönor, linser och nötter. Sojabönor innehåller faktiskt mer protein per 100 gram än vad exempelvis kyckling gör.

Konfliktfritt mellan vegan & protein

Det är en myt att det skulle finnas någon slags motsättning mellan att vara vegan och få i sig den mängd protein som kroppen behöver, oavsett om man tränar eller inte. Dels så finns det som sagt många matalternativ som innehåller protein som man kan äta som vegan. Men om man känner att man ändå behöver eller vill öka sitt proteinintag kan man utöka med så kallat proteinpulver med vegan protein

Proteinpulver är precis vad det låter som. Det är protein i pulverform – vilket innebär att det inte innehåller animaliska produkter och man kan som vegan förtära det. Man blandar pulvret med mjölk eller vatten och får en så kallad proteinshake snabbt och smidigt.

Bygg muskler utan animaliska produkter

Så om du går i samvetskval kring att konsumera animaliska produkter, men vacklar med anledning av att du är orolig över att du som vegetarian inte skulle få i dig tillräckligt med protein, kommer här lugnande besked. Du kan alltså utan problem gå över till vegansk kost och fortfarande träna och få i dig de träningskomplement du behöver.

Dessutom får du som vegetarian en stor möjlighet att vara kreativ med protein. Blanda shakes, gör grönsakspajer, linssoppor eller böngrytor. Smarriga och proteinrika alternativ utan kött eller mejeriprodukter. Googla fram goda recept och variera smakerna i dina shakes.